Dr. Murat Kaya, “Ayakkabı ile namaz kılınır mı?” sorusunu cevaplıyor.
Ebû Mesleme Saîd bin Yezîd el-Ezdî (r.a.) şöyle der:
“Hazret-i Enes’e:
«‒Nebiyy-i Ekrem, naʻleyni (ayakkabıları) ayağında olduğu hâlde namaz kılarlar mıydı?» diye sordum,
«‒Evet» cevâbını verdi.” (Buhârî, Salât, 24)
Şerh:
Bu hadîs, temiz olmak şartıyla, ayakkabıları çıkarmadan namaz kılmanın cevazına delîldir. Ayakkabılarda necâset varsa, kişi onu temizleyip namazını kılabilir. Ebû Hanîfe’ye göre, ayakkabıdaki yaş pislik ancak su ile temizlenebilir. Kuru ise, ayakkabı toprağa sürülerek temizlenebilir.
Abdullah bin Amr bin Âs (r.a.) şöyle nakleder:
“Resûlullah Efendimiz’i yalın ayak da, ayakkabıları ile de namaz kılarken gördüm.” (Ebû Dâvûd, Salât, 88/653)
Peygamber Efendimiz’in yaşadığı bölge ile bizim bugün içinde bulunduğumuz bölgenin şartları farklıdır. Medine-i Münevvere ve Arap Yarımadası’nda bölge sıcak ve kumluk, yollar da kuru ve çoğu zaman temiz olduğundan ayakkabılar umumiyetle temiz bulunur. Sıcağın, kısa zamanda pisliği izâle etmesi, oradaki temizliği kolaylaştırmaktadır.
Bizim bölgemizde ise, yerler kum veya toprak olmadığı gibi tuvalete ayakkabı ile girilir ve yerlerde her zaman için yaş pislikler bulunabilir. Bir de ayakkabıların dişleri arasına sıkışıp çıkmayan pislikler olabilir. Bunları temizlemeden ve ayakkabılara bulaşan idrarı yıkamadan onlarla namaz kılmak câiz değildir.
Bu hususa cenâze namazlarında da dikkat etmek lâzımdır. Ama ayakkabıların altı pis üstü temiz olursa, kişi ayakkabılarını çıkarıp üzerlerine basarak namaz kılabilir. Aksi halde yerin temiz olması hâlinde yere basılmalı veya temiz bir şey üzerinde namaza durmalıdır.
Kaynak: İslam ve İhsan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder